Off the road, gas bij!!! - Reisverslag uit Pietermaritzburg, Zuid-Afrika van Wouter Schepers - WaarBenJij.nu Off the road, gas bij!!! - Reisverslag uit Pietermaritzburg, Zuid-Afrika van Wouter Schepers - WaarBenJij.nu

Off the road, gas bij!!!

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

01 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Pietermaritzburg

Et is alweer een tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar dat probeer ik bij deze goed te maken. Allereerst iedereen bedankt voor de reacties op men bericht, primaprima zo!! . Het gaat nog steeds best hier in Pietermaritzburg. Het weer was de afgelopen dagen wel wat minder maar das ook et enige. Verder hoef ik qua eten en verblijf nog steeds niet te klagen. Toen ik hierheen ging was ik in de veronderstelling dat ik 15 weken achtereen rijst voorgeschotelt zou krijgen, maar datgene dat ik tot nu toe nog nie heb gehad is, juist, rijst :). Weer van alles gebeurd hier de afgelopen tijd, hieronder et verslag...

Maandag 21 april - Afgelopen week vooral druk geweest met het regelen van een auto. Hebben een formulier opgehaald bij het voertuigregistratie bureau om een registratienummer aan te laten maken, anders konden we de Ford die we op et oog hadden niet op naam laten zetten. Mooie drukte daar bij et bureau haha.... Moesten daar in de wachtkamer plaatsnemen, naast die andere 100 wachtenden, en dan zou ons nummer vanzelf omgeroepen worden. Hebben in totaal 1 uur en 27 minuten gewacht totdat eindelijk ons legendarische nummer 145 werd omgeroepen en we aan de beurt waren. Duurt lang maar dan heb je ook wat., een strak officieel Zuid-Afrikaans document...;) Auto is alleen uiteindelijk nie gekocht omdat we et nie konden fixen met geld, tja heb je dat weer. Daarom rijden we nu rond in onze witte, nog niet afgetrapte Opel Corsa Lite 1.4l aangezien die in huur aanzienlijk goedkoper was dan de Corolla.
Verder van de week vooral volgemaakt met CL-wedstrijden kijken in et cafe en ook bijna elke dag uit eten geweest, aangezien dat bijna net zoveel kost als zelf koken. Bedoel wie gaat nu zijn eigen eten maken, als je ook spare-ribs, patat, groente en bier kunt krijgen voor 6 euro in het restaurant om de hoek.

Zaterdag 26 april – We waren vandaag van plan om de omgeving eens te gaan verkennen, en daarom hadden we de wekker ook op tijd gezet. Onze eerste bezienswaardigheid die we deze dag wouden gaan bezoeken waren de Howick Falls, een waterval van 108 meter in de stad Howick. Dit was zeker de moeite waard en het mooie eraan was dat de moeders van de in buurt liggende huisjes rustig een wasje aan het doen waren in de stroom boven op de waterval. Voor de rest was er een goede straatmuzikant die de sfeer probeerde op te krikken met frivole Zoeloe-Hitjes. De deze man gaat zeker binnenkort doorbreken als die ontdekt wat Idols is. Naar een tijdje rond gelopen te hebben en de nodige plaatjes geschoten te hebben waren we klaar voor de volgende waterval. Iets verder ten noorden van Howick bevindt zich de Karklooffalls midden in het Karkloof naturereserve. Dit was een hele opgave om hier te komen en het leek in eerste instantie of we de verkeerde afslag gepakt hadden. Maar door middel van het nodigde stuurwerk en redelijk begaanbare offroad weggetjes werden de Karklooffalls zichtbaar. Deze waren minstens zo mooi en lagen in een mooiere natuurlijke omgeving. We wouden de weg nog iets verder vervolgen om een eindje verder het Karkloof naturereserve in te rijden, ma dit mocht alleen met een 4 x 4 aangedreven voertuig. Dit hebben we maar niet geprobeerd met onze kleine, al goed op de proef gestelde offroadmobiel. We hebben de auto bij de waterval neergezet en zijn te voet verder gegaan. Wel even wennen de bushbush in Afrika, zitten toch wel even wat andere musquito’s als thuis. Een paar kilometer verderop kwamen we nog een paar kleinere watervalletjes tegen met een strak gemaaid gazon erbij. Dit was ook zeker het aanzien waard en besloten vanaf dit punt weer terug te gaan naar de auto. Daarna zijn we door gereden in de richting van de Midmardam die aan de andere kant van de plaats Howick lag. Achter deze dam lag een groot meer, maar helaas konden we hier niet echt meer van zien. De dam hebben we wel van een afstand kunnen zien, en dat was als land- en watermanager zijnde toch wel indrukwekkend. We zijn vanaf de Midmardam weer richting PMB getoerd om vanaf daar de andere kant te gaan bekijken. Want zuidelijker van PMB richting Durban bevind zich the Valley of the thousand hills. Dit klinkt ook veel belovend, ma het was jammer genoeg vrij heiig en er was dus weinig uitzicht in the great valley. We waren al een hele tijd op weg, en na een keer verkeerd gereden te hebben besloten we om wat te gaan eten. Hier hadden we meer geluk mee en we gingen bij het eerste het beste stadje een restaurantje binnen genaamd “Pot & de Ketel”. Wat je van de buitenkant niet zag dat de Ketel aan de achterzijde een mooi terras had met mooi panorama uitzicht over de the valley of the thousand hills. Nu konden we al wat meer zien van de omgeving en het eten was hier ook nog eens goed en betaalbaar. Wat over het algemeen voor de hele streek geld hier. We hebben hier maar een tijdje uitgerust van het gehobbel in de auto en zitten bakken in de zon met het mooie uizicht over de vallei. Vanaf het restaurant zijn daarna ma meer richting ons huis in PMB gereden om ons op te maken voor de zaterdagavond. Deze avond en nacht hebben we maar weer door gebracht in de Crowed House wat de vorige keer goed bevallen was. Samen met de Franky Bananaz is dit de plek waar de over het algemeen blanke rijkere jongeren rond hangen. De prijzen zijn hier verder heel schappelijk, zo betaal je voor flesje bier, Miller maar 12 rand (1 euro), valt dus hard mee. We zijn aan de eind van de avond weer veilig thuis gebracht door een goedlachse taxichauffeur.

Zondag wat slaap gepakt, en toen we grotendeels ontwaakt waren zijn we wat gaan eten. We wouden naar de Quincy’s maar die zat dicht dus maar op goed geluk wat rond getourd en uiteindelijk bij de Lizard’s Rock uitgekomen. Hier goed en ook pittig gegeten, fleis met hot az hell-saus, brandde der best in, maarjah je wilt gewoon alles geproefd hebben hier. Ook nog effe de bar verkent die er bij zat. Was allemaal wat Afrikaanser dan bij de Frenkyz, wat andere mensen ook, meer middenstand. Nog even voetbal gekeken want hadden grote LCD-tv in de bar gebouwd waarop Chelsea – Man United te zien was, en daarna weer richting B&B getufd.

Maandag was een vrijde dag voor ons, et was public holiday hier in Zuid-Afrika. Et was een troosteloze dag, geen zon gezien. Ons plan was eigenlijk om de paardenrace’s te gaan kijken bij het Golden Horse casino, maar aangezien het regende hebben we hier maar vanaf gezien. We zijn toen richting de Scottsville Mall (winkel en entertaiment center) gegaan om te kijken of er daar nog wat te beleven viel. Dat was er zeker, want in deze Mall zat o.a een poolcentrum, bowlingbaan en een bioscoop. Zodoende hebben we maar een film gepakt, Horton hears a who of zoiets, een animatiefilm a la Ice Age. Daarna nog wat gegeten en toen was onze vrije dag ook al weer voorbij.

Zo dat was weer een heel verhaal, begin der haast vierkante ogen van te krijgen. Er staan hier weer een paar vrije dagen voor de deur dus ik vermaak me de aankomende tijd wel. Morgen is Worker’s day in Zuid-Afrika, en dat betekent verplicht niets doen dus.. Van et weekend gaan we naar St. Lucia, aan de Indische Oceaan om te kijken hoe het daar is. Et is te hopen dat et weer dan beter is, want dan gaan we zeker even een plons wagen... Hou je taai daar in Nederland... en foto's volgen nog!!

Tjeu, wouter

• 02 Mei 2008 - 13:41

Marije:

Leuk verhaal Wouter, je maakt van alles mee dus. Kom je wel aan je stage toe? Je kunt wel mooi zeggen dat je van alles ziet, maar we hebben nog bijna geen foto's gezien! Met ons gaat het prima, hebben nu vakantie (nog 1 week).
    Veel plezier nog in Afrika!

• 04 Mei 2008 - 19:15

Jeroen:

Wouter mooi verhaal wederom hoor! Merk wel dat je je heel erg vermaakt daar! ik ga nog even genieten van me laatste weekje vakantie! haha ma moet werken dus! heel veel plezier nog!

• 04 Mei 2008 - 19:48

Kempski:

Hier Scheepski!

Alles goed dan? Hier wel! Leuk verhaaltje weer.. Is die 1.4 nog een btje vooruit te branden?

Lekker chillen hier vanmiddag opt terras met 25 graden en kouwe rakkers! Blijft hele week zo!

Doot nog luk doar!

Groeten uit Mander

• 06 Mei 2008 - 16:15

Wouter:

kempers goeiedag eem,

jah zekers gaat alles best hehe ze hebben goed vlees hier dus..., wb de 1.4 ik zou zo eem een foto'tje van dit scheurmonster toevoegen dan kun je em met eigen ogen bekijken, hij is net niet snel genoeg hier als je naast een bmw voor et stoplicht staat maar de gemiddelde auto hou je wel bij,

maar zie dat jij je ook nog beetje nuttig maakt he, ik doe iig men best..

kalm an

• 10 Mei 2008 - 17:59

Joep:

Begint nu goed op te warmen hier.. terrasweer bij uitstek! Xavier is weer in het land en met 5 mei heb je Dries Roelvink gemist. Je zult wel balen.

Verder zien de foto's er strak uit en kun je met jouw schrijfstijl best een bestsellerroman schrijven.

Hou je haaks.